• سه شنبه ١٣ اسفند ١٣٩٨-١٢:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٢٩٤
احمد مسجدجامعی

ستاد بحران گزارش را باید در صحن شورا ارائه کند، نه در اتاق های دربسته

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ضروری است رسیدگی به موضوع کرونا از جایگاه مدیریت شهری را عملیاتی کنیم تا هم‏صدایی، هم‏نوایی و همدلی و همراهی مدیریت شهری بیشتر شود و مبارزه با کرونا نتیجه بدهد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دویست و سومین شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت درگذشت قهرمان ملی کشورمان مرحوم سیامند رحمان گفت: ایشان قهرمان بزرگی بود که به‌حق اسطوره شد و در مورد فوتشان نفهمیدیم با کرونا جان باخت یا بیماری قلبی.

عضو شورای شهر تهران افزود: او قهرمان بزرگی بود و ما با آقای مهندس هاشمی با ایشان ملاقاتی داشتیم که درخواست هایی هم عنوان کرد که انجام شد.

مسجدجامعی در ادامه با اشاره به سخنان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در خصوص مقابله با ویروس کرونا و سلامتی شهروندان اظهار داشت: سخنان رئیس شورا در مورد ضرورت مقابله با کرونا در حرف و کلام درست است. اما در عمل چه؟ باید دقت داشت همچنان که وزارت بهداشت در صف اول تامین سلامت مردم است، مدیریت شهری هم در صف اول خدمت رسانی است.

بیماری کرونا یک بحران اجتماعی است، نه صرفا پزشکی و بهداشتی

وی ضمن بیان این نکته که کرونا صرفاً یک مسئله پزشکی نیست، تاکید کرد: ما از آنجا گرفتار مشکل می شویم که کرونا و مبارزه با آن را صرفاً در حوزه بهداشت و درمان و پزشکی می بینیم. در صورتی که به این مسئله باید نگاه اجتماعی داشته باشیم. با این نگاه است که بحران کرونا قابل مدیریت و حل‌شدن است.

مسجدجامعی به بلاتکلیفی بسیاری از نهادهای اجتماعی در برابر این بحران اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از نهادهای اجتماعی که می توانند در مبارزه با کرونا فعالیت داشته باشند، هنوز بلاتکلیفند.

وی در ادامه بیان داشت: خود ما در شورای شهر به‌هنگام وقوع زلزله یا جاری‌شدن سیل، فوری تشکیل جلسه اضطراری می‌گذاریم. در مواردی چون حادثه تلخ پلاسکو هم فورا جلسه برگزار کردیم و گزارش هایی دادیم و گزارش‌هایی هم خواستیم. باید دقت داشت که بحران کرونا به‌مراتب از سیل و زلزله و حادثه پلاسکو فراگیرتر است و تلفات بیشتری می‌گیرد.

مردم حس نمی‌کنند ما برایشان کار می‌کنیم

عضو شورای شهر جایگاه مدیریت شهری را در خدمت‌رسانی به شهروندان مورد تاکید قرار داد و گفت: باید این حس در جامعه به‌وجود بیاید که ما در صف مقدم خدمت رسانی به شهر و شهروندان هستیم. باید مردم ببینند که ما در مقابله با این بحران چه می‌کنیم و چه فعالیتی داریم. اما متاسفانه این حس در میان مردم دیده نمی‌شود. همه فعالیت ها حتی در حوزه‌ای که خود ما باید فعال باشیم، راکد است. بودجه نوشتیم با 30 درصد افزایش برای آخر سال. اما حالا و با این بحران، آیا به این می‌پردازیم که این رکود، آیا امکان تامین این 30 درصد را می‌دهد؟

عضو شورای شهر تهران مثال‌هایی در خصوص کاهش درآمدهای شهرداری که ناشی از بحران کروناست، مطرح کرد و گفت: بهترین درآمد برج میلاد در ایام آخر سال است که الان تعطیل شده و مطمئناً در عید هم تعطیل خواهد بود. تمام ورزشگاه های ما تعطیل است. مسافران مترو از 2 میلیون نفر به 800 هزار نفر کاهش داشته است. مثال‌هایی از این دست کم نیست. باید گفت اقتصاد شهر روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و رونق‌ خود را بیشتر از دست می‌دهد. همه این‌ها به این معناست که منابع درآمدی مدیریت شهری رو به کاهش است. بسیار بدیهی است که اگر اقتصاد شهر رونق نداشته باشد، اقتصاد شهرداری هم رونق نخواهد داشت.

آیا برای خدمات‌دهندگان به مردم حداقل‌های بهداشتی را ارائه کرده‌ایم؟

وی با طرح این پرسش که باید دید ما به عنوان مجموعه مدیریت شهری چه باید انجام دهیم تا حال شهر خوب بشود، یادآور شد: بیشترین ارتباط با شهروندان از سوی مجموعه های مدیریت شهری صورت می گیرد. ما حدود 70 الی 80 هزار راننده تاکسی داریم که در حال کار هستند. تعداد زیادی هم به‌عنوان راننده اتوبوس و خدمه مترو مشغول به‌کار هستند. این تعداد که بیش از 100 هزار نفر می شوند روزانه میلیونها شهروند را جابجا می کنند. حال سوال این است که آیا خود این عزیزان از ایمنی لازم در برابر کرونا برخوردار هستند؟ آیا ما در این شرایط بحرانی، حداقل هایی مانند دستکش و مواد شوینده و پاک کننده برایشان تهیه کرده ایم؟ ایا وسایلی مثل مبلمان شهری، مترو، تاکسی و اتوبوس به لحاظ بهداشتی شرایط مناسب برای ارائه خدمت دارند؟

گزارش در اتاق‌های دربسته به‌درد نمی‌خورد

عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که چرا ستاد بحران در صحن شورا گزارش نمی‌دهد، تاکید کرد: ستاد بحران گزارش را باید در صحن شورا ارائه کند.گزارش در اتاق های دربسته که به درد نمی خورد. ما باید یک گفتگو و تعامل ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مبارزه با ویروس کرونا فعالیتی اجتماعی است، اظهار داشت: به نظر من مدیریت کلان به اشتباه می رود که مسئله را صرفاً پزشکی دیده و می خواهد با گروه های خاص حل کند. این یک مسئله جدید است و از طریق برنامه‌های فراگیر اجتماعی قابل حل است.

اولویت اول در بودجه حق حیات شهر و شهروندان است

مسجدجامعی با بیان این که اولویت اول در بودجه‌ها را باید حق حیات شهر و شهروندان دانست، گفت: در این که شورای شهر در باره بودجه بحث کند حرفی نیست و قابل دفاع هم هست. ولی وقتی با مسئله ای حیاتی روبرو می شویم که حق حیات شهروندان را تهدید می کند، شورا باید حساس باشد. در شرایط کنونی تهران با بیشترین تلفات در دوره هایی که با بحران‌های مختلف روبرو شده مواجه است. بالاخره باید یک جایی در شورای شهر این صدای شهروندان شنیده شود.

عضو شورای شهر در ادامه به واکنش این شورا در برابر بحران های گوناگون پرداخت و یادآور شد: زمانی که با حادثه‌ای، حتی با تلفاتی بسیار کمتر از بحران کرونا مواجه می شدیم، دستور جلسه را تغییر می دادیم و می گفتیم اولویت با این موضوع یا مسئله است. دلیل این امر هم مشخص است. چون معتقد بودیم حق حیات شهروندان تهدید می شود و باید نسبت به آن واکنش نشان داد.

وی در ادامه افزود: خواهش من این است به دغدغه ای که همه ما داریم، در عمل توجه شود. خود شما هم با این مسئله درگیر بودید. بالاخره حیات و زندگی انسان ها یک موضوع قراردادی نیست؛ واقعی است.

مسجدجامعی در ادامه خواستار آن شد تا موضوع مبارزه مدیریت شهری با کرونا در دستور کار شورا قرار گیرد و بخش‌های مسئول، گزارشی از نقص ها و مشکلاتشان ارائه دهند. به گفته وی، این که دستگاه‌های فعال در مدیریت شهری گزارش بدهند که مشغول کار هستیم و نتیجه فعالیت‌هایمان مثبت است، در فضای اجتماعی اطمینان ایجاد نمی کند.

باید اطمینان و اعتماد اجتماعی را ایجاد کرد

عضو شورای شهر تهران با بیان این موضوع که ضروری‌ است اطمینان و اعتماد را در فضای اجتماعی ایجاد کرد، اظهار داشت: این اطمینان و اعتماد اجتماعی با گفتگو و تعامل ایجاد می شود و شورا لازم است در این زمینه ها فعال تر شود و جلساتی برگزار کند و مسئولین موظف شوند گزارش‌ کار خود را ارائه کنند.

وی به از خودگذشتگی و فعالیت برخی نهادهای مدنی در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: همکاران دفتر من، دیروز موردی را درخصوص ردیف اعتباری کمک به یک تشکل فرهنگی پیگیری کردند. مسئول آنجا گفته بود، ما خیلی به کمک نیاز داریم. ولی خجالت کشیدیم در این شرایط، اعتبار مورد نیاز خودمان را مطرح کنیم. این فقط یک مورد است. در موارد دیگر، همین دیروز چندین انجمن خیریه در یکی از مناطق تهران جلسه دوم خود را برای کمک به حل بحران کرونا برگزار کردند که هلال احمر و دستگاه های دیگر در آن حاضر بودند. ولی از شهرداری و یا مسئولین منطقه در این جلسه کسی حضور نداشته است.

مسجدجامعی در ادامه با بیان این موضوع که 6 ماه دیگر می توان لاله زار را ساخت. ولی جان از دست رفته مردم را نمی توان دوباره به آنها برگرداند، یادآور شد: ما که خودمان درگیر عوارض ناشی از همنفسی با بیمار آلوده به ویروس کرونا بوده ایم، و از نزدیک با دغدغه‌های آن آشنایی داریم، ضروری است رسیدگی به این موضوع را عملیاتی کنیم، تا هم‏صدایی، هم‏نوایی و همدلی و همراهی مدیریت شهری بیشتر شود ،و مبارزه با کرونا نتیجه بدهد.

10-203

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: